De rol van de Lambda-zuurstofsensor

Lambdasonde (of zuurstofsensor) bevindt zich in het uitlaatsysteem stroomopwaarts van de katalysator. De zuurstofsensor informeert de computer (ECU) van de motor over het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen. Op basis hiervan bepaalt de computer de hoeveelheid ingespoten brandstof door de injectoren in de cilinders zodat de lucht-brandstofverhouding perfect of precies 14,7 lucht op 1 deel brandstof. Controle van de Lambda garandeert brandstofbesparing en verlaagt de uitstoot. De nieuwe vervuilingsnormen vereisen dat een tweede lambdasonde achter de katalysator wordt geplaatst om de effectiviteit te vergroten. Na een bepaald aantal kilometers is de sonde vervuild. Meestal moet na ongeveer 100-150 duizend kilometers de zuurstofsonde worden vervangen, omdat deze onjuiste waarden begint te meten. Veranderen kost tussen de € 100, – en € 200, – per stuk, maar in sommige voertuigen zitten er 2 of 4 stuks.

Carbon cleaning wordt aanbevolen voordat u probeert de lambdasonde te vervangen. Om de levensduur van de zuurstofsensor te verlengen, raden we aan om de motor en dienovereenkomstig de sonde ongeveer elke 15.000 km met Carbon cleaning te reinigen. Bovendien geldt Carbon cleaning niet alleen voor de lambda-sonde, want met één procedure reinigen we andere componenten zoals kleppen, turbo en zijn geometrie, katalysator of DPF-filter.

Koolstofafzettingen op de lambda-sonde

Na een bepaald aantal kilometers is de sonde vervuild. Meestal moet na ongeveer 100-150 duizend kilometers de lambdasonde worden vervangen, omdat deze onjuiste waarden begint te meten. Veranderen kost tussen de € 100, – en € 200, – per stuk, maar in sommige voertuigen zitten er 2 of 4 stuks.

Hoe de levensduur van de O2-sensor verlengen?

De juiste werking van alle sensoren in de auto verlengt de levensduur van de zuurstofsensor. Als de flow-meter bijvoorbeeld een probleem heeft of is vervuild door een luchtfilter van lage kwaliteit, kan deze de ontvangen echte lucht naar de motor niet bepalen.

Het zorgt er dus voor dat er meer of minder brandstof wordt ingespoten. In het geval dat het mengsel te rijk is, is de Lambda-sonde vervuild en vertoont deze afwijkingen. In het ergste geval kunt u een licht op het dashboard zien, “controleer de motor”. Rijden in de stad of brandstoffen van slechte kwaliteit veroorzaken ook schade aan de sonde.

Om de levensduur van de sonde te verlengen, raden we aan om de motor elke 15.000 kilometer met oxy-waterstof te spoelen.

Koolstofreiniging kost minder dan het vervangen van de zuurstofsensor, daarnaast geldt carbon cleaning niet alleen voor de lambdasonde.

De procedure reinigt andere componenten zoals motorkleppen, turbo en zijn geometrie, katalysator of DPF-filter.