Diesel spruitstukken

Koolstofreinigingstechnologie reinigt de dieselverstuivers zonder deze van de motor te verwijderen. Met behulp van waterstof geproduceerd door onze Carbon cleaning machine en door de temperatuur in de cilinders te verhogen, wordt alle aanslag gesublimeerd en door het uitlaatsysteem uitgestoten. Naast deze procedure reinigen we ook motorkleppen, zuigerveren, turbolader en zijn geometrie, DPF of katalysator. En dat allemaal binnen 60 minuten.

Tekenen van verstopte of vuile dieselverstuivers zijn:
  • Schommelingen in lage toerentallen
  • Onderbrekingen bij het accelereren
  • Moeilijke start van de motor
  • Meer uitstoot en rook
  • Minder vermogen en koppel
  • Verhoging van het brandstofverbruik
Wanneer dieselverstuivers verstopt raken of vuil worden, krijgt de motor de volgende problemen:

De motor slaat af of loopt onregelmatig – zonder het juiste mengsel van lucht / brandstof wordt de verbranding in de cilinders belemmerd, wat tijdens het rijden wordt gevoeld. Opvallend is het geluid van de auto.

Verlies van productiviteit – de motor heeft voldoende brandstof nodig voor een goede verbranding. Als de verbranding wordt belemmerd, neemt het motorvermogen af.

Stationair toerental onderbreken bij lage toerentallen – onregelmatige toevoer van brandstof tijdens stationair draaien kan leiden tot een verlaging van het toerental en het uitschakelen van de motor. Het kan ook een zeer moeilijke koude start hebben of de motor start helemaal niet.

Emissies en rook – de afname van de efficiëntie van brandstofverbranding veroorzaakt een onvolledige of ongelijkmatige verbranding, de emissies nemen aanzienlijk toe.

Verhoogd brandstofverbruik – Wanneer de efficiëntie van de verbranding negatief wordt beïnvloed, moet u vaak meer brandstof verbranden om de gewenste prestatieniveaus te bereiken.

Waarom verstoppen dieselverstuivers?

De belangrijkste reden voor het verstoppen van de dieselverstuivers is de slechte kwaliteit van de brandstof. Er zit meer toegestane zwavel in dieselbrandstof dan de verstuivers kunnen verwerken. Dit gebeurt als je brandstof van lage kwaliteit tankt in plaats van de normale hoogwaardige diesel. Een extra reden is wanneer de verstuivers al lang in het voertuig zitten en ze fysiek beschadigd zijn en mechanische defecten hebben.

Vaak treedt afzetting van koolstofafzettingen op in de spuitmonden, waardoor deze verstopt raken. Deze koolstofafzetting wordt niet gevormd op de buitenste uiteinden van de injectoren, maar eerder op de binnenste delen, de naalden van de injector en stuurkleppen. Deze afzettingen lijken vaak op afzettingen van cokes (donkerbruin van kleur), maar kunnen op het eerste gezicht heel helder, bijna grijs tot wit zijn. Ze kunnen ontstaan in elk type dieselmotor: common-rail of direct ingespoten verstuivers. Deze veroorzaken meestal alleen operationele problemen bij nieuwere motoren met directe brandstofinjectie.

Manieren om de dieselverstuivers te reinigen

Zodra duidelijk is wat het probleem is en ervoor is gezorgd dat de bovenstaande symptomen worden veroorzaakt door de dieselverstuivers, zijn er verschillende manieren om het probleem aan te pakken. De eerste is een behandeling met een chemisch additief om de spuitmonden te reinigen, het is een relatief gemakkelijke en goedkope manier om het probleem op te lossen. De volgende manier is om de spuitmonden te demonteren en met een speciale machine met echografie te reinigen. De prijzen voor deze service variëren sterk, afhankelijk van de service en de machine, maar ze zijn gerelateerd aan demontage, wat niet gratis is … Bespaar tijd en geld met carbon cleaning, geen demontage.